/ Chia zaad

Chia zaad

Chia zaad komt uit Midden-Amerika en al in de tijd van de Azteken was het en bekend dat je van deze zaadjes langdurig energie kreeg. Daarnaast werden de Chia zaadjes ook gebruikt als medicijn. Chia betekent ‘kracht’ in de taal van de Azteken. Het heeft een hele neutrale smaak en je kan het dus makkelijk aan allerhande gerechten toevoegen. Ook aan jouw verse Green Juice recepten. Het is misschien wel de bekendste, moderne superfood.

Informatie

Je kan de Chia zaadjes rauw en knapperig eten, maar wanneer ze even geweekt worden in water, dan is het meer gelei-achtig. Je kan ze dus ook gebruiken pap of pudding mee te maken. De zaadjes zitten boordevol belangrijke voedingsstoffen die jouw lichaam dagelijks nodig heeft.

Waar is Chia zaad goed voor?

Chia zaad is wonderzaad. Het heeft een hele hoge nutriëntendichtheid. Daardoor is het supergezond en dus een superfood.

Het ondersteunt de opbouw en onderhoud van spieren en cellen. Et verhoogt het goede cholesterolgehalte en verlaagt het slechte cholesterolgehalte. Dit heeft een positief effect op jouw bloeddruk en jouw cholesterolwaardes.

Het is een belangrijke ondersteuning voor jouw metabolisme. Het beschermt jouw ogen en ondersteunt jouw immuunsysteem. De opbouw en het onderhoud van jouw botweefsel wordt gestimuleerd. Zuurstof wordt beter vervoert in jouw bloed en jouw centrale zenuwstelsel en jouw spierfuncties worden er sterker van.

Chia zaad geeft je ook snel een vol gevoel en het kan dus helpen wanneer je wil afvallen. De zaadjes zijn ook goed voor jouw spijsvertering. Ze verhogen niet alleen de prestaties van jouw lichaam, maar ook van jouw hersenen en ze hebben een ontgiftende werking.

Chia zaadjes zijn goed voor jouw hart en gaan huidveroudering tegen. Ze versnellen ook het herstel en de opbouw van weefsel. Door de bloed verdunnende werking, kunnen ze een hartaanval of een beroerte voorkomen.

Deze zaadjes gaan ook ontstekingen tegen en het kan de pijn en zwelling van ontstekingen verlichten. Het wordt gebruikt voor wondgenezing, maar ook bij de behandeling van artrose.

Mensen met darmaandoeningen hebben veel baat bij chiazaad. Onder meer bij het Prikkelbare Darm Syndroom en brandend maagzuur, maar ook bij andere aandoeningen in het maag-darmkanaal of bij maag-darmklachten.

Jouw bloedsuikerspiegel wordt ook in balans en constant gehouden. Ze voorkomen de omzetting van koolhydraten in glucose. Jouw uithoudingsvermogen neemt toe. Het is dus niet alleen geschikt voor mensen met diabetes, maar ook voor sporters. Zwangere vrouwen wordt afgeraden om superfoods te nuttigen, dus ook Chia zaad.

Voedingswaarden Per 100 gram

Algemeen

  • Energy 443 kcal
  • Energy 1825 Kj
  • Water 8,8 gram
  • Eiwit 16,5 gram
  • Koolhydraten 7,7 gram
  • Vet 30,7 gram
  • Verzadigd Vet 3,3 gram
  • E.O.V. 2,3 gram
  • M.O.V. 23,7 gram
  • Vezels 34,4 gram

Vitaminen

  • Omega 3 17,8 gram
  • Omega 6 5,8 gram
  • B1 0,62 milligram
  • B2 0,17 milligram
  • B3 8,8 milligram
  • B11 / Foliumzuur 49 microgram
  • C 2 milligram
  • E 0,5 milligram

Mineralen

  • Natrium 16 milligram
  • Kalium 407 milligram
  • Calcium 613 milligram
  • Fosfor 860 miligram
  • IJzer 7,7 milligram
  • Magnesium 335 milligram
  • Koper 0,92 milligram
  • Selenium 55 microgram
  • Zink 4,58 milligram

Andere Gezonde Ingrediënten

Meer Ingrediënten