/ Komkommer

Komkommer

Oorspronkelijk komt Komkommer uit Zuidoost-Azië, maar worden nu overal ter wereld gekweekt. Er zijn twee populaire soorten Komkommer. De grote Komkommers, die we in Nederland vooral rauw eten in bijvoorbeeld salades, en de kleine Komkommer, die gebruikt wordt om in te maken als augurk. Je vindt Komkommer bij de groentes in de winkel, maar het is eigenlijk een vrucht. Doordat het vooral te vinden is in hartige gerechten, is Komkommer culinair gezien een groente. Lekker verwarrend, maar gelukkig maakt het niet veel uit.

Informatie

Komkommer past perfect bij alle soorten Green Juices. Het is een goede basis, omdat het vooral heel veel vocht bevat en het heeft een milde frisse smaak. Daarnaast zit er veel vitamine K in, wat de Komkommers ook nog eens heel gezond maakt.

Waar is Komkommer goed voor?

Hoewel de voedingswaarde niet heel hoog is, zijn Komkommers toch heel erg gezond, en een hele goede basis voor jouw Green Juices.

Komkommers ondersteunen de gezondheid van jouw bot en de botvorming. Het kan helpen om osteoprose te voorkomen en verlaagt het risico op botbreuken. Ze helpen ook wanneer je wil afvallen, er zitten weinig calorieën in en het hoge watergehalte ondersteunt onder meer het afvoeren van gifstoffen.

Komkommer bevat ontstekingsremmende eigenschappen en kan helpen bij huidaandoeningen zoals acne. Het is goed voor de huidgezondheid en helpt onder meer bij zonnebrand, gezwollen ogen en huidirritaties. Dan leg je Komkommer plakjes op je huid.

Het ondersteunt ook de gezondheid van jouw hart. Het beschermt tegen hartziekten, verhoogt de goede cholesterol, verlaagt de slechte cholesterol, verlaagt de triglyceriden en de totale cholesterol. Dankzij het vele vocht, helpt het ook bij het in orde houden van de vochtbalans in jouw lichaam. Het zorgt voor een goede temperatuurregulatie en het transport van voedingsstoffen en afvalstoffen.

Komkommers zijn ook erg goed voor de gezondheid van jouw darmen. Het voorkomt uitdroging en daarmee constipatie. Het helpt jouw stoelgang meer te reguleren en ondersteunt een regelmatig stoelgangpatroon. Komkommer is goed voor jouw algehele spijsverteringsstelsel.

Komkommers zijn heel effectief wanneer je last hebt van een slechte adem. Het reinigt de mond en spoelt bacteriën weg.

Het kan helpen om chronische ziektes, zoals onder meer kanker, hartziektes, longziektes en auto-immuunziekten, te voorkomen. Het helpt ook om jouw bloedsuikerspiegel te verlagen, waardoor diabetes gerelateerde complicaties voorkomen kunnen worden.

Je kan te veel Komkommer eten, waardoor het een negatief effect op jouw bloedstolling kan hebben. Kijk uit met bloed verdunnende geneesmiddelen.

Voedingswaarden Per 100 gram

Algemeen

  • Energy 14 kcal
  • Energy 62 Kj
  • Water 95,1 gram
  • Eiwit 0,6 gram
  • Koolhydraten 2,2 gram
  • Suiker 1,8 gram
  • Vet 0,2 gram
  • Vezels 0,9 gram

Vitaminen

  • A 0,08 milligram
  • B1 0,02 milligram
  • B2 0,03 milligram
  • B3 0,1 milligram
  • B5 0,26 milligram
  • B6 0,04 milligram
  • B11 / Foliumzuur 5 microgram
  • C 8 milligram
  • E 0,03 milligram
  • K 20,9 microgram

Mineralen

  • Natrium 8 milligram
  • Kalium 140 milligram
  • Calcium 15 milligram
  • Fosfor 20 miligram
  • IJzer 0,5 milligram
  • Jodium 3 microgram
  • Magnesium 10 milligram
  • Koper 0,09 milligram
  • Selenium 0,3 microgram
  • Zink 0,15 milligram

Andere Gezonde Ingrediënten

Meer Ingrediënten

Boerenkool

bekijk ingrediënt

Gemalen Komijn

bekijk ingrediënt

Griekse Yoghurt

bekijk ingrediënt