/ Romanasla

Romanasla

Romanasla heeft veel namen. Het wordt ook wel Romeinse sla, Romaine of Romaanse sla genoemd. Deze sla groeit recht omhoog, is lang en heeft stevige bladeren. De rauwe smaak is wat wrang. Dit is de sla die gebruikt wordt in het originele ceasar salade recept.

Ook wel genoemd

Romeinse sla, Romaine, Romaanse sla

Informatie

Romeinse sla is een bindsla soort. Bij deze sla worden de bladeren aan de top bij elkaar gebonden, zodat het hart bleekt en zacht blijft. Romaine is lekker in jouw groene sapje, maar kan ook heel goed in een salade gegeten worden. Wanneer je de sla stoomt, dan smaken de nerven een beetje zoals asperges.

Waar is Romaine goed voor?

Romeinse sla is smakelijk en gezond. Zo helpt het voorkomen dat cholesterol geoxideerd wordt in de bloedvaten. Daarnaast helpt het mee de bloedvaten elastisch te houden. Hierdoor worden onder meer een hartinfarct, of een beroerte door een herseninfarct, maar ook andere hart- en vaatziektes voorkomen. Het helpt ook om jouw bloeddruk laag te houden en het is dus ontzettend gezond voor jouw bloedvatenstelsel.

Romaine bevat maar heel weinig calorieën en kan jou dus echt helpen met afvallen. Het hoge watergehalte zorgt ervoor dat je sneller vol zit en dus minder honger hebt. Het draagt ook bij aan een gezonde spijsvertering. De opbouw en het onderhoud van jouw botten, worden ook ondersteund door deze sla.

Zeker voor sporters is Romeinse sla heel erg gezond. Het helpt jouw spieren namelijk krachtig te blijven. Jouw huid wordt er ook gezonder van en het kan veroudering verminderen, door jouw huid elastisch te houden en rimpels en andere huidproblemen te voorkomen.

Romeinse sla kan ook helpen om kanker te voorkomen. Het verlaagt het risico op longkanker, borstkanker, blaaskanker, prostaatkanker, huidkanker en mondkanker.

Deze sla helpt ook jouw ogen om gezond te blijven. Het helpt je beschermen tegen oogziektes en kan oogaandoeningen tegenwerken.

Voedingswaarden Per 100 gram

Algemeen

  • Energy 18 kcal
  • Energy 76 Kj
  • Water 96 gram
  • Eiwit 1,3 gram
  • Koolhydraten 2,3 gram
  • Vet 0,2 gram
  • M.O.V. 0,1 gram

Vitaminen

  • Omega 3 0,1 gram
  • A 1 milligram
  • B1 0,02 milligram
  • B2 0,03 milligram
  • B3 0,25 milligram
  • B5 0,3 milligram
  • B6 0,05 milligram
  • B11 / Foliumzuur 60 microgram
  • C 8 milligram
  • E 0,2 milligram
  • K 225 microgram

Mineralen

  • Natrium 25 milligram
  • Kalium 187 milligram
  • Calcium 33 milligram
  • Fosfor 28 miligram
  • IJzer 1,2 milligram
  • Jodium 2,5 microgram
  • Magnesium 13 milligram
  • Koper 0,35 milligram
  • Selenium 0,09 microgram
  • Zink 0,62 milligram

Andere Gezonde Ingrediënten

Meer Ingrediënten